Головна » Статті » Цікава математика |
Математика у нашій домівці: кухня
Бесіди з дорослими і дітьми про математику навколоІноді ми не помічаємо математику навколо себе, але ж без неї обійтися досить важко, а іноді й неможливо. Разом з нами математика живе у наших домівках. Знайдемо її там! Сьогодні зазирнемо на кухню.Геометричні фігури
Здається на кухні різних геометричних фігур більше, ніж в інших кімнатах. Де ж вони ховаються? Які геометричні фігури ми бачимо на кухні? Здається, на кухні кругів більше, ніж в інших кімнатах. Чи так це? Накриваємо стіл: тарілки, мисочки, чашки, блюдечка — круги. Готуємо страви: каструлі, сковороди, мисочки, склянки, пляшки … — і тут круги.
Пригадаймо, як ми готуємо страви, які предмети використовуємо, на які геометричні фігури вони схожі.
Тісто розкочуємо на прямокутній дощечці, яка знаходиться на прямокутному столі, тістечка випікаємо напрямокутних деках у прямокутній духівці. Якщо потрібно щось підігріти, використовуємо прямокутну плиту (але горілки на ній вже круглої форми). На кухні багато шаф, поличок, коробочок… І все це прямокутники.
І це ми поговорили тільки про площинні геометричні фігури. А скільки на кухні куль, паралелепіпедів, кубів!..
Запитання для бесіди з дітьми
Зайдіть на кухню, уважно роздивіться навколо.
— Які геометричні фігури ви знайшли?
— Які предмети я вже назвала, а які — пропустила?
— Яких геометричних фігур на кухні більше? Поясніть свою думку.
— Предмети якої форми ми використовуємо найчастіше?
— Яких предметів на кухні найбільше? На які геометричні фігури ці предмети схожі?
Відкриті задачі з усмішкою
• Мішутка запросив гостей. На стіл він поставив 6 кругів. Накрийте стіл так, як Мішутка.
— Скільки гостей він запросив? Чи тільки один варіант відповіді?
— Які ще предмети Мішутці потрібні? На які геометричні фігури вони схожі?
— Чи зможе Мішутка не використовувати предмети іншої форми?
• Приготуйте 3 бутерброда. Скільки яких геометричних фігур ви використали?
• Що на кухні має форму трикутника?
• Які страви у формі трикутника можна приготувати?
• Як ви вважаєте яких геометричних фігур на кухні більше, ніж в інших кімнатах? Яких менше? Яких геометричних фігур немає зовсім? Чому?
• Чи є на кухні предмети без форми? Чи можна їм надати форму? Яку саме? Що допоможе це зробити?
Математичні діїПриготуймо тістечка.
Візьміть:
Алгоритм приготування
1. Поставте на деко формочки для тістечок.
2. Покладіть масло в каструлю і вилийте туди ж 2 ст. ложки води.
3. Поставте каструлю на слабкий вогонь і розтопіть масло.
4. Розмішуючи, додайте в каструлю цукор і порошок какао. Підігрівайте все 2 хвилини.
5. Вимикніть вогонь. Поставте каструлю на стіл на підставку.
6. Додайте в каструлю вівсяні пластівці, помішуючи. Додавайте пластівці доти, доки тісто не почне прилипати до пальців.
7. Розкладіть тісто по формочкам і запікайте в духівці.
Запитання для бесіди з дітьми
— Як ви вважаєте, математичні дії можна виконувати тільки з числами?
— Що ми додавали, роблячи тісто?
— Як отримати
— Чи можна роблячи страви віднімати? Коли саме? Як?
— Коли нам потрібно рахувати? Що ми рахуємо? Що порахувати не зможемо?
— Озирніться, де ще на кухні потрібна математика?
Про те, як на кухні можна зрозуміти що таке пропорція і дроби — у наступних публікаціях.Додаткові запитання для бесіди з дітьми про числа і математичні дії
— Які математичні дії використовує продавець в магазині? Коли саме?
— Яких математичних дій навколо більше?
— Коли у повсякденному житті нам потрібно обчислювати значення виразів?
— Коли ми використовуємо дію «додавання» («віднімання»)? Які слова вживаємо, коли нам потрібно виконати цю дію? Знайдіть якомога більше таких слів.
— Як ви вважаєте, чим запис з дією «множення» кращий запису виразу з дією «додавання»?
— Можливо у записі з «множенням» є недоліки. Які саме? Чи можна удосконалити запис, щоб позбутися недоліків? Як саме?
Наступного разу ми поговоримо про експериментування на кухні — властивості речовин і як пов’язані знання різних наук.науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
| |||||
Переглядів: 528 | |
Всього коментарів: 0 | |