Головна » Файли » МЕТОДИЧНИЙ КЕЙС » Сучасні технології навчання

Математично – граматичні ігри з числами
05.10.2017, 17:08

Бінарний урок “Математично – граматичні ігри з числами” 7 клас.

Автор: Пришляк Світлана Богданівна

Навчальний заклад: Великоберезовицька ЗОШ І-ІІІ ст

Тема: Математично – граматичні ігри з числами

Спрямування: 7 клас бінарний урок

«Математично – граматичні ігри з числами»

Мета: удосконалювати навички математичних дій з допомогою усної народної творчості та на осно­ві вживання в усному й писемному мовленні різних числівникових форм; розвивати в учнів уміння про­ектувати знання (перший етап математичного моде­лювання); розвивати пам’ять, увагу, абстрактне та ло­гічне мислення; виховувати почуття взаємодопомоги, сприяти формуванню цілісного поняття про світ.

Обладнання: матеріали для мультимедійного про­ектування.

ХІД УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. У Біблії сказано: «Спочатку було СЛО­ВО…». Сутність життя починається з мови. Мова містить у собі мудрість. Закони математики, фізики, природознавства також «обгорнуті» в слова:

Слово відіграє ключову роль не лише в мовознав­чій науці, а й в математичній. Опорою математики, безумовно, є цифра. Але кожна цифра — це слово.

Евристична розминка

  1. Яка цифра найголовніша в математиці? (Нуль. Саме слова «цифра», арабське «сіфр», ви­користовували для позначення нуля.)
  2. Як позначались найперші цифри? (Цифру 106 позначали літерою С (сеntum), 1000 позначали М (mіllе). Математичну величину 1 000 000 назвав відомий венеційський купець і мандрівник Марко Поло. Щоб описати багатство монгольського хана Хадилая, він не міг дібрати відповідної цифри. Найбільша величина була — 1000 (mіllе). Тому ман­дрівник добавив згрубілий суфікс «оnе» (-ищ), і утво­рилось слово «mіllе оnе».)
  3. Чому слово «біс» не використовують у драма­тичному театрі, а лише під час балетних вистав, во­кальних і камерних концертів? (У латинській мові bis означає «двічі».)

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

III. Актуалізація набутих знань

Учитель. Якщо ми правильно скеруємо вітрила, корабель, обминаючи рифи помилок, наблизиться до острова скарбів, що має назву «Народна мудрість».

Для цього створимо команди математиків та філо­логів, кожна з яких має знайти оптимальне рішення отриманого завдання. Гасло команд: «Мудрий не вагається, сміливий не боїться».

  • Завдання команді математиків
  1. Назвіть формули чотирьох варіантів множення чисел і дайте коментар кожній:

« + » х « + » = « + »

« + » х « – » = « – »

« – » х « + » = « – »

« – » х « – » = « + »

  1. Знайдіть правильне рішення задачі. Швидкість нашого корабля за течією 17,5 км/год, а проти течії — 12  1/6 км/год. Яка швидкість течії?
  2. Щоб попасти в пункт А (острів), корабель по­винен рухатися перпендикулярно до капітанського містка. Доведіть, що такий шлях один.
  3. Знайдіть масштаб карти, якщо відстань між кораб­лем та островом на місцевості 245 км, а на карті 3,5 см.
  • Завдання команді філологів
  1. Відшукайте до приказок відповідну математич­ну модель чотирьох варіантів множення: друг мого друга — мій друг; друг мого ворога — мій ворог; ворог мого друга — мій ворог; ворог мого ворога — мій друг.
  2. Знайдіть модель математичної задачі у таких приказках:

а) стерпиться — злюбиться; щастя з нещастям на одних санях їздять; середа та п ‘ятниця четвергу не укажчиця.

б) наскочила коса на камінь; один до ліса— другий до біса; скільки вовка не годуй, а він…; терпи душа — в раю будеш.

в) хороша пісня, коли б трохи довша; від великого до смішного один крок.

  1. Укажіть, які за значенням та будовою числівники, їх відмінкові закінчення, граматичні форми імен­ників у поєднанні з числівниками.

Учитель. Отже, команди справилися із завдання­ми. Наш корабель летить до острова скарбів. Слово і цифра поєднані як друзі, як побратими.

«Мозковий штурм» (на розвиток логічного мислення)

(Обидві команди працюють над разв’язанням логіч­них завдань.)

  1. Знайдіть зв’язок між словами і коренями рів­няння, щоб віднайти пропущену цифру.

КАДР     8 – х =5      РАК

ДУСТ     х + 5 = 9    СУД

КОЗЕЛ   х + 2 = ?    ЛЕЗО

Відповідь: 3.

  1. Чи знаєте ви слова, що замаскували цифру між літерами?

Р1А, ПІ2Л, СЗЖ.

Відповідь: родина, підвал, стриж.

  1. Вставте пропущене слово, яке закінчує одне слово і розпочинає друге.

Про(…), {..,)нер;

 зви(…), (.)ка.

Відповіді: (цент); (чай).

Учитель. Ось ми й біля острова. Нам потрібно причалити до однієї з бухт. Кожна бухта – це  магічне число. Ми причалимо у бухту з магічною цифрою, що найчастіше трапляється в цій задачі.

  • Завдання математикам

Якщо 707 учнів з’їдають 7 сотень сосисок із соу­сом і 7 сосисок без соусу, то скільки потрібно при­готувати сосисок без соусу для 707 тисяч і 707 учнів?

Відповідь: 7007.

  • Завдання філологам

Назвіть прислів’я і приказки, що містять цифру «7»:

сім раз відміряй, а один відріж;

семеро одного не ждуть;

дерти сім шкур.

Де в повсякденному житті нас супроводжує це число?

7 днів у тижні; сім дірок у голові; січ чудес світу; за легендою, Київ стоїть на семи пагорбах.

Учитель. Про історію магічної сили цього числа ми дізнаємося з інформаційної довідки.

Чотири тисячі років тому давні народи, що про­живали на території сучасного Іраку, мали вже перші астрономічні знання. Ці народи спостерігали на зір­ковому небі рух п’яти планет, що разом із Сонцем і Місяцем становили сім небесних тіл. Стародавні вче­ні помітили, що місячний орбітальний цикл дорів­нює 28 добам. Поділили його на чотири рівні частини з метою присвятити день одному із божеств, бо їхня релігія мала 7 божеств. Так виник семиденний тиж­день, який ми маємо і сьогодні.

Про семиденний тиждень йдеться у Біблії.

Учитель. Ось ми й на острові скарбів. Адже усна народна творчість — неоціненний скарб у житті люд­ства. Вона є носієм мудрості і праматір’ю законів життя.

Коли ми дивимось в люстерко, бачимо свій від­биток навпаки. У мовознавстві існує таке люстерко для слів. Це антоніми:

високий — невисокий (низький);

кислий — некислий (солодкий).

  • Яка граматична категорія стоїть між цими дво­ма світами? (Заперечна частка не, заперечує реаль­ність протилежною реальністю.)
  • А чи існую таке люстерко для цифр? (—4— 3 —2 —1 0 +1 +2 +3 +4.)
  • Яка математична категорія стоїть між цими двома світами? («0», що пов’язує між собою додат­ні і від’ємні числа.)

Творче конструювання

Капітан Флінт, повернувшись на острів після сильного шторму, дуже хотів би знову вирушити у плавання, але йому дечого не вистачає. Якщо від­мітити ці точки на координатній площині і з’єднати відрізками кожну групу точок, то дізнаєтесь чого йому не вистачало (див. рис):

А(5;-2), В(2;-5), С(-4;-5), В(-5;-2), А(5;-2);

E(-6;-1), F(1;7), G(1;-1), E(-6;1);

M(2;5), N(5;-1), K(2;-1), M(2;5).

А у прислів’ях і приказках ця математична модель відбивається так:

чому бути, того не минути;

половина світу плаче, половина скаче;

далеко, та легко, близько, та слизько;

від розкоші кучері в ‘ються, а від журби — січуться;

добро минеться — лихо буде, лихо минеться — до­бро буде.

IV. Підсумок

Отже, краса поетичного слова, мудрість народної думки є основою нашого життя, якій би галузі науки ми себе не присвятили.

«Гріш ціна вашій фізиці, якщо вона затуляє від вас усе інше: шелест листя, фарби світанку, дзвін… Фізик, що не сприймає поезії, мистецтва, — пога­ний фізик». (Л. Ландау.)

«Натхнення необхідне в геометрії, як і в поезії». (О. Пушкін.)

«Математик, який у душі не поет, ніколи не стане досконалим математиком». (К.Вернадський.)

V. Домашнє завдання

Знайдіть математичну модель таких прислів’їв: танцював, танцював, та не вклонився; вік звікувати — не в гостях побувати; дай серцю волю — заведе в неволю.

Авторськими правами на розміщений матеріал володіє автор, що підтверджено сертифікатом про публікацію №17-621 від 05.10.2017рокуВідповідальність за достовірність та якість викладеного матеріалу також несе автор матеріалу. 

Категорія: Сучасні технології навчання | Додав: LiabahNatalia
Переглядів: 285 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar