Головна » Файли » МЕТОДИЧНИЙ КЕЙС » Сучасні технології навчання |
08.01.2018, 18:43 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Прийоми, які доцільно використовувати на уроках з будь-якої предмету, в межах окремої теми за навчальною програмою. У якому форматі здебільшого ви проводите уроки? А як здійснюєте перевірку знань? Учні завжди із захопленням сприймають будь-який формат роботи, за якими ви працюєте? Час від часу навіть у найкращого вчителя діти втрачають не тільки увагу на уроці, але інтерес до навчання. Тому пропонуємо 3 корисні прийоми роботи для того, щоб збадьорити учнів та налаштувати їх на продуктивну роботу на уроці. 1. Асоціативна схема«Асоціативна схема» – спеціальний прийом, який дозволяє структурувати кіпу програмного теоретичного матеріалу та виявити причинно-наслідкові зв'язки. Головна мета прийому – «розкласти по полицях» вивчені поняття та осягнути, що від чого залежить і як пов'язане між собою. Такий вид роботи добре пропонувати учням на підсумковому уроці з теми, при повторенні матеріалу або ж у вигляді командного змагання. Принцип виконання У першому випадку необхідно створити схему, яка зможе ввібрати максимальну кількість слів, запропонованих вчителем, а в другому – дібрати якомога більше асоціацій до опорного поняття. Суть прийому: всі елементи в схемі мають бути пов'язані між собою за єдиним принципом. Наприклад, схема асоціацій може бути побудована за принципами «ціле – частини», «причина – наслідки», «засіб – результат» тощо. Запроваджувати такий прийом роботи можна в якості як індивідуального, так і групового завдання. Приклад Завдання 1: складіть схему з термінів, які пов'язані з поняттям «карта». Урахуйте, що зав'язки мають бути різнорівневими. Приклад відповіді: складена нижче схема побудована за принципом «ціле-частини».
Поняття: флюгер, кліматичні пояси, теплові пояси, температура, кулеподібна форма Землі, мезосфера, азот, кисень, кліматичні пояси. Приклад відповіді: Запропонована нижче схема побудована за принципом «причина-наслідок». Сонячні промені, потрапляючи на поверхню кулеподібної форми Землі, утворюють різний кут падіння сонячних променів. Кут падіння сонячних променів обумовлює різну температуру по поверхні Землі. В свою чергу, території з різною температурою утворюють теплові пояси. В кожному тепловому поясі міститься декілька кліматичних поясів. Критерії оцінювання
В цьому завданні може бути менше елементів схеми, але вони мають бути складнішими. В такому випадку доцільніше збільшити кількість балів за кожен добраний елемент і за обґрунтування побудови схеми. При груповій формі роботи доцільно додатково передбачити такі критерії як:
Останні критерії можна формалізувати у вигляді штрафних чи, навпаки, бонусних балів. Рефлексія 2. «Збери слово вірно»Такий прийом призначений для набуття навички виявлення розсіяної або спотвореної під час передачі інформації. Принцип виконання Важлива умова: необхідно уважно перевірити, щоб літери у переробці та у вихідному слові збігалися за кількістю і типом, всіх вистачало і не було зайвих. Також до кожного зашифрованого слова доречно додати підказки основних ознак об'єкта, про який йдеться. Приклад
Критерії оцінювання При індивідуальній роботі можна обрати таку систему оцінювання:
При груповій роботі загальний бал виставляється не учневі, а всій команді. Окрім того, у випадку командної роботи, такий прийом доцільно використовувати як один із етапів загального змагання. Рефлексія 3. «Навіщо це»Такий прийом роботи варто запроваджувати з метою перевірки засвоєння не тільки всього масиву термінів і понять з теми, але і усвідомлення їх практичного значення. Окрім того, у такий спосіб у школярів формується вміння швидко та ситуативно переключати увагу в умовах змагання (командного чи ланцюжком). Принцип виконання Важлива умова: помилкою вважаються відповідь типу «поняття чи термін – це». Сенс такого виду роботи полягає саме в тому, щоб вміти пояснити корисність і практичне застосування певного об'єкта. Даний прийом можна запровадити у таких формах роботи: При роботі у складі команди (тип А): При роботі у форматі ланцюжка (тип Б): При індивідуальній роботі (тип В): Приклад
Критерії оцінювання
Так учні переможеної команди не отримують оцінок, а представники команди-переможниці отримують однаковий бал. Якщо всі умови дотримані, то всі учні команди отримують за роботу на уроці 12 балів. Якщо ж гра була стислою (2-4 кола) і не всі умови були дотримані, в такому випадку невиконання кожної з них перетворюється на штрафний бал. Він віднімається від загальної оцінки кожного учасника команди. Таким чином у разі порушення всіх умов максимальний бал команди-переможниці може скласти всього 6 балів. При формі роботи типу Б: При формі роботи типу В: Рефлексія Так, занадто активний учень, який не дає змоги відповісти іншим членам команди, та учень, який відмовляється від участі у процесі, обов'язково відберуть у своєї команди бали. А вміння працювати разом, організованість та згуртованість кожному принесе перемогу. Форма роботи типу Б: Форма роботи типу В: Спробуйте запропонувати такий формат роботи своїм учням! Школярі молодших за середніх класів, ймовірніше, із захопленням сприймуть опрацювання програмного матеріалу за форматом переробок. Учні ж середніх та старших класів, скоріше за все, із зацікавленістю візьмуться добирати пояснення та складати логічні схеми Джерело: https://naurok.com.ua/post/tri-priyomi-dlya-aktivizaci-navchannya-uchniv-na-bud-yakomu-uroci | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 256 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |